Florian napisał:Nabyłem komplet opon Shinko w firmie Hart. W katalogu firma podaje, że opona 130/90-16 nadaje się na tył i na przód. Po otrzymaniu opon stwierdziłem, że na oponie jest napis rear. Nie wiem jak ta opona będzie sprawować się z przodu.Bieżnik można zobaczyć tu
www.x-moto.pl/p.p/shinko-sr777-13090-16-white-walls.icd.html
Proszę o opinie.
Ja miałem podobne zdarzenie, które opisałem powyżej (odwrotnie jak u Ciebie).
Zasięgałem porad jakie niebezpieczeństwo może z tego powodu wyniknąć. U oponiarzy jak i w serwisie potwierdzili moje stanowisko. Jedna jak i druga przenosi te same naprężenia jeżeli chodzi o nacisk. Pamiętajmy, że przód jest bardziej narażony na dynamiczną pracę niż tył (hamowanie - przekłada większy nacisk i kumulację ciężaru, rozpędzanie - odciąża, dziury w drodze powodują większą pracę opony). Można by powiedzieć, to super lepiej niż tylna! A jednak nie. Tylna pomimo tego, że pracuje nie tak dynamicznie jak przednia (docisk jest bardziej - constans) to mimo wszystkiego ma obowiązek popychać cały ten "złom" i tu tkwi diabeł. Przód jest bierny tył aktywny. Ot co. Zresztą jak weźmierz te same modele opon, gdzie jedna jest na przód a druga na tył, zauważysz że mają trochę zmieniony przepływ profilu.
Przykład powyżej: Metzeler Sportec M1 Przód i Tył
Przednia jest węższa a zatem ma mniejszą płaszczyznę przylegania do podłoża, a co za tym idzie większy nacisk (w kg) na punkt przyłożenia. Szersza styka się z podłożem na dużo większej płaszczyźnie tym samym jest ten ciężar bardziej rozłożony. ( normalne prawa fizyki )