Tomson napisał:
Kolego Wemar - obawiam się, że jesteście w błędzie. Ponieważ ja właśnie mam przejechane teraz jakieś 4 tys. km od wymiany - tak sie fajnie składa - i olej nie jest ciemną cieczą. Wygląda całkiem dobrze.
Dodatkowo - nie oceniałbym walorów oleju po kolorze.
Fakt, kolor nie jest miarodajny. Tu wiarygodną odpowiedź może dać jedynie badanie fizyko-chemiczne. Jestm przy tym pewien, że półsyntetyk, czy syntetyk nawet z dużym przebiegiem będzie mieć lepsze parametry smarujące i czyszczące niż minerał z płową tego przebiegu.
Tomson napisał:
PS "fakt, silnik nie jest zbyt mocno wysilony" - niezbyt mocno ?! A możesz mi podać jakiś przykład mniej wysilonego? Ciężko będzie. Junak miał 19 KM z poj. 350 i prawie 6000 obr. max.
Mógłbym, ale co to ma do rzeczy? Mowa o zmianie parametrów oleju, a nie o rodzajach silników. Poza tym zauważ, że wyraźnie zaznaczyłem "długoterminową używalność" jako czynnik determinujący wybór oleju.
Z pewnością znalazłby się i taki, co jeździłby bezawaryjnie na jednej wymianie oleju 3-5 lat.
Jak widzę jesteś zwolennikiem minimalizmu w sprawie "olejowej". Odpowiedz zatem na poniższe pytanie. Masz do wyboru dwa motocykle w zbliżonej cenie, wyposażeniu. Właściciel jednego mówi ,że lał zwykły olej, a drugi pokazuje rachunki z przeglądów w ASO i na zakup oleju syntetycznego. Który kupisz?
Tomson napisał:
PS "fakt, silnik nie jest zbyt mocno wysilony" - niezbyt mocno ?! A możesz mi podać jakiś przykład mniej wysilonego? Ciężko będzie. Junak miał 19 KM z poj. 350 i prawie 6000 obr. max.
przykład następny po Junaku - Royal Enfield 500 (przedpotopowy choć wtrysk dodali ostatnio) ma bardziej wysilony silnik od RS 1600:
Typ 499 ccm, 1 cylinder, chłodzony powietrzem
Stopień sprężania 8.5:1 Moc maks. 27KM 5,200 obr./min.
O wysileniu silnika nie świadczy stopień sprężania czy poziom maksymalnych obrotów, bo mało kto kręci non stop w górnym zakresie obrotowym - szczególnie Junaki i stare (nowe też) Enfieldy. Decydujące jest wysilenie na panewce - a tu nasz RS, ze swoim momentem i ilością koni zdecydowanie stawia większe wymagania. Do tego hydrauliczny kasator luzu, który też wymaga odpowiedniej sprawności układu smarowania.