Krok po kroku, ale bez obrazków - niektóre czynności trochę przesadzone, ale ... przyda się ostrożność tym co robią to pierwszy raz, bo potem będą to robić z zamkniętymi oczami.
A - kupujemy dwa czteropaki, schładzamy
B - wołamy kumpla, nie musi być motocyklistą - potrzyma motor w pionie i dotrzyma towarzystwa.
C - wyjmujemy JEDEN czteropak, drugi zostawiamy w chłodziarce
1. Motor do pionu i sprawdzamy naciąg (metody opisane wyżej)
2. luzujemy nakrętkę tylnej osi
3. luzujemy kontry na obu śrubach regulacyjnych napinaczy UWAGA! Należy przy tym przytrzymać kluczem śrubę regulacyjną, by się nie obróciła
4. Wkręcamy śrubę regulacyjną napinacza po każdej stronie o 1/2 obrotu (jeśli luz był ponad 3 kreski we wźerniku to cały obrót)
5. sprawdzamy naciąg pasa (motor w pionie - kolega trzyma).
6. jeśli luz nadal jest za duży, wracamy do punktu 4. i powtarzamy do oczekiwanego skutku.
7. Jeśli osiągnęliśmy właściwy naciąg, dokręcamy kontry na śrubach regulacyjnych, przytrzymując śruby regulacyjne by się nie obróciły.
8. dokręcamy nakrętkę tylnej osi
UWAGA! Proces korekty naciągu należy zakończyć zanim skończy się piwo z pierwszego czteropaka. W przeciwnym wypadku proces może zacząć się przeciągać, a efekt może nie być zadowalający, choć humor będzie dopisywał ;)
D - idziemy po drugi czteropak
By nie przesadzić podkręcenie można robić po 1/4 obrotu - lepiej lekko za luźny, niż trochę za ciasno.
Jeśli przypadkiem naciągniemy zbyt mocno, to odkręcamy każą ze śrub regulacyjnych o 1-2 obroty i ... kopiemy mocno w oponę do tyłu w środek bieżnika. Następnie rozpoczynamy od początku.
Objawy charakterystyczne dla nadmiernie naciągniętego pasa:
- głośno pracujący pas, słyszalny szczególnie na luzie
- wyczuwalne wytracanie prędkości po wysprzęgleniu silnika
- ciepły pas i koło pasowe (objaw subiektywny, zależny od temperatury otoczenia i przebytego odcinka)