longjohn napisał:
Zalewanie filtra jest dość trudne,bo poziomo wkręcany filtr spowoduje,że i tak część oleju się wyleje i opaskudzi nas i motocykl.Natomiast troszeczke teorii.Jeżeli spuścimy cały olej z układu ,to i tak zostanie nam olej w przewodzie pomiędezy zbiornikiem i pompą.Po wlaniu dwu litrów zapalamy.Proces wypełnienia filtra,magistralek wynosi około 1 do 2 sek.W tym czsie nić nie uszkodzi łożysk slizgowych,wał,korbowód itp
ponieweaz na powierzchni tych łożysk i tak pozostał olej.I ten olej całkowicie wystarczy,aby na kilkadziesiąt obrotów silnika bez obciązenia smarowac skutecznie łożyska. Największe zagrożenie dla łożysk to temperatura i chłodzenie łożysk to najwazniejsze zadanie oleju.Po tych kilku sekundach olej pod nominalnym ciśnieniem wypływa z łożysk i gromadzi sie na dole karteru.Potem druga pompa powrotna zaczyna go "siorbać" i przetłacza go z powrotem do zbiornika wraz z przedmuchami ze skrzyni korbowej.
Dlatego przestrzegam eksperymentatorów,którzy odkrecają bagnet przy pracującym silniku.
Po tych kilkunastu sekundach wyłączamy silnik i lejemy olej do 4 l.Zakręcamy i szlus.W#lewanie oleju przez śrubę niczemu nie służy.Jako ciekawostke dla młodych użytkowników dodam,że przy tym systemie smarowania poziom oleju w skrzyni biegów jest za niski i dlatego w silniku jest trzecia pompa ,która podaje olej ze zbiornika wprost na tryby skrzyni.Ale tylko wtedy gdy włączony jest bieg imotocykl jedzie.
A tak ogólnie system smarowania w YRS jest dobrze przemyslany i trwały. Wystarczy kilka kroków przy wymianie oleju i co jakieś 1000 km profilaktycznie sprawdzic poziom.Większośc maszyn zużywa niewielkie ilości oleju. U mnie jeszcze nie zdarzały mi sie dolewki .Oczywiście po przejechaniu 6000 km poziom sie troche obniży.
W silniku jest jedna pompa która wykonuje ssanie i tłoczenie powrotne do zbiornika.
Druga pompa znajduje się w przekładni "transfer case"
Nie jest to żadna skrzynia biegów, skrzynia znajduje się bezpośrednio w silniku.
W przekładni mamy dwa tryby i łańcuch podczas jazdy pompa ssie sobie olej i polewa trybu na których pracuje łańcuch.