UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Zgodnie z Art. 173, 174 oraz Art. 209 znowelizowanej ustawy "Prawo Telekomunikacyjne" (DU z 21.12.2012, poz. 1445) informujemy, że serwis yamaha-star.pl wykorzystuje pliki cookies. Odwiedzanie serwisu jest jednoznaczne ze zgodą używania przez nas „ciasteczek”. W każdej chwili możesz jednak zmienić ustawienia przeglądarki internetowej i wyłączyć cookies, lub opuścić serwis.

www.Yamaha –STAR.pl

Forum

Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Secret Key Zapamiętaj mnie

TEMAT: Kasowanie luzu łożysk główki ramy

Kasowanie luzu łożysk główki ramy 10 lata 5 miesiąc ago #81

  • Tomson
  • Tomson Avatar
  • Offline
  • wie o co chodzi
  • Posty: 560
  • Otrzymane podziękowania: 14
  • Oklaski: 3
Łożyska główki ramy to znany problem w VTX 1300 - fabrycznie są za słabe i miernej jakości. Trochę zgłębiałem ten temat i wszyscy polecali zmienić na łożyska firmy All Balls. To pewnie są dobre...
Road Star Silverado 1998

Gdyby Harley-Davidson produkował samoloty - czy chciałbyś nimi latać?
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Kasowanie luzu łożysk główki ramy 10 lata 5 miesiąc ago #82

  • wemar
  • wemar Avatar
  • Offline
  • Moderator
  • Posty: 1901
  • Otrzymane podziękowania: 134
  • Oklaski: 22
By uszkodzić łożyska nie jest potrzebny duży luz. Poziom wibracji na główce ramy w naszych motocyklach jest bardzo duży, jeśli do tego dołożyć czas, to prędzej czy później pojawi się uszkodzenie. W dodatku uszkodzenie będzie się szybko pogłębiać, bo gdy wałek(wałki) "zaskoczą" w dołku bieżni, to dość destrukcja będzie postępować coraz szybciej.

Zapytaj w serwisie lub poszukaj na allegro. Ceny w serwisie niewiele wyższe od allegrowych, a na tym ostatnim w zasadzie dostaniesz tylko jeden typ.
Jeżdżę, bo lubię :)
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Kasowanie luzu łożysk główki ramy 10 lata 5 miesiąc ago #83

  • margier
  • margier Avatar
To niepocieszające niestety.... ale wcześniej nie było czuć żadnych luzów....
Jakie łożyska polecacie ? jakiejś konkretnej firmy, jakieś dane można poprosić tych łożysk czy są rożne typy, na co zwrócić uwagę podczas wymiany, itd ????
Radek z 2006 roku 1,7 wersja USA
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Kasowanie luzu łożysk główki ramy 10 lata 5 miesiąc ago #84

  • wemar
  • wemar Avatar
  • Offline
  • Moderator
  • Posty: 1901
  • Otrzymane podziękowania: 134
  • Oklaski: 22
To wygląda na uszkodzenie bieżni któregoś łożyska (lub obu) i jest to efekt długotrwałej jazdy z luzem po nierównej nawierzchni. Łożyska kwalifikują się do wymiany - komplet.
Jeżdżę, bo lubię :)
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Kasowanie luzu łożysk główki ramy 10 lata 5 miesiąc ago #85

  • margier
  • margier Avatar
Dzisiaj sprawdziłem luz i okazało się, iż trzeba go zlikwidować, dokręcenie ok 3/4 obrotu nakrętki i efekt jest taki, że luzu nie ma natomiast pojawiło się jakby "wpadanie w jakieś ustawienie" kierownicy w ustawieniu do jazdy na wprost. Po przekroczeniu tego momentu dalej idzie płynnie w obie strony - jedynie tak jakby sama się ustawiała w położeniu do jazdy na wprost - trzeba użyć delikatnej siły by pokonać opór i skręcić w bok.
Czy to kwalifikuje łożyska do wymiany ? czy czasem jest to normalne.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Kasowanie luzu łożysk główki ramy 10 lata 6 miesiąc ago #86

  • kiwak
  • kiwak Avatar
Dzis tez dokrecalem lozysko glowki ramy. tez zrobilem troche mocniej niz zalecane, bo ostatnio mialem za luzno dokrecone i kierownica potrafila przy 120 km/h na prostej drodze wpadac w dziwne drgania no i na koleinach zaczynal dziwnie sie zachowywac.

Teraz kierownica ma na podnosniku lekki opor.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Kasowanie luzu łożysk główki ramy 10 lata 7 miesiąc ago #87

  • wemar
  • wemar Avatar
  • Offline
  • Moderator
  • Posty: 1901
  • Otrzymane podziękowania: 134
  • Oklaski: 22
W Focusie tylną piastę dokręca się na 110 Nm. Gdy mechanik dokręcił tylko na 80, to w czasie jazdy odkręciła się nakrętka i gdyby się nie zakleszczyła, to koło odjechałoby na bok.

Użyłem rurki na przedłużkę nie po to, by dociągnąć mocniej, ale by mieć lepsze czucie dokręcania. Poza tym klucz pazurkowy jest dość krótki i niewygodnie manewruje się nim przy półce.
Jeżdżę, bo lubię :)
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Kasowanie luzu łożysk główki ramy 10 lata 8 miesiąc ago #88

  • Robal GD
  • Robal GD Avatar
W serwisówce napisali, że 52Nm (5.2m * kg) wynika z tego że kilogram trzeba powiesić na 5 metrowej przedłużce. Wygląda na to, że łożysko faktycznie trzeba mocno docisnąć.

A tak na marginesie takie dokręcenie łożyska stożkowego np. w kole samochodu raczej spowodowałoby podczas jazdy jego momentalne zniszczenie.
Ostatnio zmieniany: 10 lata 8 miesiąc ago przez Robal GD.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Kasowanie luzu łożysk główki ramy 10 lata 8 miesiąc ago #89

  • Spideros
  • Spideros Avatar
Trzeba az tak na chama z rurka dokrecac? Ja dokrecalem recznie bo w sumie nie wiedzialem jak mocno dociagac ta nakretke.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Kasowanie luzu łożysk główki ramy 10 lata 8 miesiąc ago #90

  • wemar
  • wemar Avatar
  • Offline
  • Moderator
  • Posty: 1901
  • Otrzymane podziękowania: 134
  • Oklaski: 22
majkelpl napisał:
To akurat film z rynku juesej :dia:
To wszystko tłumaczy - technologia HD :polew:
Jeżdżę, bo lubię :)
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Kasowanie luzu łożysk główki ramy 10 lata 8 miesiąc ago #91

  • majkelpl
  • majkelpl Avatar
  • Offline
  • Prawdziwy Raider
  • Pędzacy na Waldku
  • Posty: 4599
  • Otrzymane podziękowania: 79
  • Oklaski: 10
wemar napisał:
majkelpl napisał:
I uzywa do tego przecinaka i młota :zab:
Cóż, technologia RS'a i rozwój polskiego rynku narzędziowegoo rozwinął się trochę od czasów Jelcza-ogórka.
Jednak jak ktoś chce, to czemu nie? można i przecinakiem.

To akurat film z rynku juesej :dia:
WRS OG: 11
Wild Star 1600
Raider xv 1900
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Kasowanie luzu łożysk główki ramy 10 lata 8 miesiąc ago #92

  • wemar
  • wemar Avatar
  • Offline
  • Moderator
  • Posty: 1901
  • Otrzymane podziękowania: 134
  • Oklaski: 22
majkelpl napisał:
I uzywa do tego przecinaka i młota :zab:
Cóż, technologia RS'a i rozwój polskiego rynku narzędziowegoo rozwinął się trochę od czasów Jelcza-ogórka.
Jednak jak ktoś chce, to czemu nie? można i przecinakiem.

Tak swoją drogą, to już po fakcie pomyślałem, że można by tam dać kropelkę słabego preparatu do unieruchamiania gwintów.

Tak informacyjnie - poprzednie kasowanie luzu robiłem jakieś 7 000 km temu. Teraz nie było żadnych nieciekawych efektów, zajrzałem tam profilaktycznie przed długim wyjazdem i okazało się, że trzeba było dociągnąć ok. 1/4 obrotu.
W sumie niby nic, ale za następne 6 000 km możliwe, że luz byłby już wyczuwalny w prowadzeniu, a to wypadłoby mi akurat na górskie serpentynki.
Jeżdżę, bo lubię :)
Ostatnio zmieniany: 10 lata 8 miesiąc ago przez wemar.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Kasowanie luzu łożysk główki ramy 10 lata 8 miesiąc ago #93

  • majkelpl
  • majkelpl Avatar
  • Offline
  • Prawdziwy Raider
  • Pędzacy na Waldku
  • Posty: 4599
  • Otrzymane podziękowania: 79
  • Oklaski: 10
Jest gdzies, ja mam na kompie, filmik jak koles kasuje le luzy ...
I uzywa do tego przecinaka i młota :zab:
WRS OG: 11
Wild Star 1600
Raider xv 1900
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Kasowanie luzu łożysk główki ramy 10 lata 8 miesiąc ago #94

  • SATURIAN
  • SATURIAN Avatar
  • Offline
  • Zasilający Forum
  • Posty: 1540
  • Otrzymane podziękowania: 60
  • Oklaski: 14
Ładnie to przedstawiłeś kolego :br:
" NAJLEPSZY ROTTWEILER "
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.

Kasowanie luzu łożysk główki ramy 10 lata 8 miesiąc ago #95

  • wemar
  • wemar Avatar
  • Offline
  • Moderator
  • Posty: 1901
  • Otrzymane podziękowania: 134
  • Oklaski: 22
UWAGA - opis dotyczy doraźnej kontroli i ustawienia luzu łożysk główki ramy. Jeśli po uniesieniu motocykla kierownica obraca się z wyczuwalnym "efektem tryby", przycina się, czuć tarcia lub miejsca gdzie się chętniej zatrzymuje, lub motor ma większy przebieg - to warto rozebrać trochę więcej i sprawdzić stan łożysk główki ramy i je przesmarować.

Do wykonania zadania potrzebne będą klucz oczkowy 27 i klucz pazurkowy 45-52 oraz oczywiście "zwykły zestaw".


Motocykl podnosimy na podnośniku.
Zdejmujemy szybę, luzujemy przewody np. do nawigacji i tym podobne oraz odkręcamy 3 śruby mocujące konsolę zegara.
Odkręcamy dwie górne śruby stelaża szyby (jak ktoś ma) - dolnych nie potrzeba ruszać:


Solidnie luzujemy śruby imbusowe z boków górnej półki:


Dużym śrubokrętem ostrożnie rozchylamy obejmy lag (ostrożnie, by nie pokaleczyć chromu na krawędziach)


Odpinamy kostki uchwytów kabli od kierownicy


Kluczem oczkowym 27 odkręcamy nakrętkę górnej półki - kierownica służy nam za trzymacz, a potem wyjmujemy podkładkę tej śruby (ważne, bo może spaść gdy będziemy podnosić półkę.


Pukając to w prawą, to w lewą manetkę unosimy delikatnie kierownicę z górną półką i odchylamy do przodu.


Pod spodem ukażą się nakrętki łożysk główki ramy. Od góry:
- Podkładka "wąsata"
- nakrętka kontrująca
- pierścień gumowy
- właściwa nakrętka główki ramy


Palcami zdejmujemy podkładkę wąsatą (jest tylko nałożona) i odkręcamy kontrę (powinna też się lekko odkręcić).


Teraz możemy sprawdzić jak było z luzem - jeśli samym kluczem pazurkowym możemy dokręcić nakrętkę, to luz był spory. to samo, jeśli możemy ją odkręcić samym kluczem pazurkowym. Nie odkręcajcie za bardzo, bo "wyjedzie" widelec.

Dokręcanie.
Zakładamy kierownicę na jej miejsce (posłuży jako trzymak) i wsuwamy pod nią klucz pazurkowy, a na jego koniec ok. 0.5 metra rurki o średnicy wewnętrznej ok. 15-18 mm - posłuży za ramię.


Fachowo powinniśmy użyć klucza dynamometrycznego, ale nie znalazłem gotowej nakładki do tego typu nakrętek. Oczywiście można taką dorobić i wtedy będzie jak w serwisie. Poniższy opis dotyczy doraźnej, choć skutecznej metody "domowej".

Kierownicę przekręcamy w lewo i dokręcamy nakrętkę. Dokręcając w pewnym momencie wyczujemy zwiększający się opór - to moment, gdy wybraliśmy prawie cały luz. Ruszamy kierownicą prawo-lewo. Powinna się obracać lekko, z bardzo delikatnym oporem, ale swobodnie. Pchnięta delikatnie, powinna się zatrzymać przed drugim skrajnym końcem, ale nie zaraz po dojęciu ręki.

Zaczynamy montaż powrotny. Nakładamy pierścień gumowy. Nie smarujcie go niczym - on ma być suchy. Nakręcamy nakrętkę kontrującą. Uwaga! nakrętka nie jest symetryczna - nakręcamy stroną bez rantu do dołu.


Nakrętkę kontrującą dokręcamy palcami do momentu, aż gumowy pierścień nie zacznie wychodzić na bokach, a potem jeszcze kawałeczek, tak by zgrały się nacięcia w obu nakrętkach.


Nakładamy podkładkę "wąsatą".


Nakładamy górną półkę z kierownicą, zakładamy podkładkę i mocno dokręcamy nakrętkę trzymającą półką. Dokręcamy śruby (z boku półki) trzymające półkę na lagach. Zakładamy i mocujemy resztę.
Jeżdżę, bo lubię :)
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.
Za tę wiadomość podziękował(a): margier, lukezbrus
Czas generowania strony: 0.071 s.
Zasilane przez Forum Kunena